Erkki Ilovuori

Syntymäpäivänään 18.10.2018 Erkki Ilovuori käynnisti Tilausliikenne Ilovuori Oy:n Scanian moottorin, vietetyn lakisääteisen vuorokausilevon jälkeen aamulla taukopaikalla Vantaalla ja siirtyi yhdistelmän kanssa hakemaan konttia Vuosaaren satamasta, minne ajomatkaa oli reilu viisi kilometriä. Tämän kyseisen päivän aamuna hän ei vielä tiennyt, että itse antaa lahjan toiselle omana syntymäpäivänään.

Kontin saatua kyytiin ja konttilukot kiristeltyä matka jatkui kohti Valkeakoskea ongelmitta. Kahvitauko Nurmijärvellä katkaisi vielä mukavasti ajomatkaa. Matka jatkui edelleen kolmostietä ja Valkeakosken eteläisimmän rampin kohdalta Jutikkalasta Erkki kääntyi pois moottoritieltä ja jatkoi matkaa vanhaa kolmostietä, nykyistä 130-tietä, kohti Sääksmäen Siltaa ja Valkeakosken keskustaa.

Tie on melko tarkkaan ajettava lukuisten hirvieläintenkin takia. Tarkkaavaisuutta siis tarvitaan ja tarvittiin, sillä noin reilun neljän kilometrin päässä alkoi tapahtua!

Erkki ajoi nopeusrajoituksen mukaan 80 km/h ja nosti hieman jalkaa kaasulta tultaessa nk. Uittamon risteysalueelle, missä Toijalan ja Tarttilan suunnasta tuleva tie yhtyy 130-tiehen. Risteyksestä kääntyi kärkikolmion takaa kaksi autoa Erkin ohjaaman puoliperävaunuyhdistelmän eteen ja jatkoivat matkaansa edellä ajaen samaan suuntaan. Näiden autojen jälkeen risteykseen tuli kolmas henkilöauto, millä ei olisi ollut mitään mahdollisuutta keritä edestä karkuun, sillä tämä kyseinen auto tuli risteysalueelle samaan aikaan pääväylää ajaneen Erkin kanssa.

Nopean ”selkäytimestä” tulleen reagoinnin sekä vuosien ajokokemuksen tuoneen varmuuden ansiosta Erkki totesi olevan ainoa vaihtoehto omaakin henkeä uhmaten ohjata yhdistelmä ”metsähallituksen puolelle”, säilyttääkseen henkilöauton kuljettajan hengen. Törmäys olisi ollut siinä nopeudessa ja henkilöauton tullessa lähes kohdalta eteen, niin voimakas, että jälki olisi ollut karmivaa! Kohdalla oli onneksi pehmeä oja ilman kiviä ja ojarumpuja. Yhdistelmä jäi pyörilleen nojaten osittain vastapenkkaan. Ilman kohdalla olleen sähköpylvään katkeamista vauriot olisivat olleet melko pienet.

Henkilöauton kuljettajana oli 1942 syntynyt mies, joka oli kertonut ettei ollut havainnut kolmion takaa tulleessaan olleenkaan Erkin ajamaa kontilla lastattua puoliperävaunuyhdistelmää. Paikalla kävi palokunta ja ambulanssi, mutta ilman fyysisiä vammoja selvittiin. Poliisi jäi paikalle loppuun saakka hoitamaan kuulustelut ja katkaisemaan tien noston ajaksi. Olivat myös todella ammattitaitoisia. Henkilöautonkuljettaja tuli poliisikuulustelun jälkeen ottamaan Erkkiä oikein kädestäpitäen kiinni ja kiittämään, että oli todella onnekas, kun Erkki onnistui välttämään suuronnettomuuden! Tähän ei vaan välttämättä moni pysty!

Voimakaapelimiehet tulivat hoitamaan sähköpylvään pois ja hinausautolla vedettiin yhdistelmä ojasta omia renkaan jälkiään myöden. Muovia ja rautaa tuli melkoisesti vaihdettavaksi ja maalia menee purkkitolkulla. Erkki totesi, että 40 vuotta meni ennen kuin näin joutui toimimaan ja liikennöintiä on ollut kotimaan lisäksi niin etelä-Eurooppaan kuin Venäjälle ja niissäkin tapahtumaa on ollut, kun huomioidaan mukaan myös Neuvostoliiton ja DDR:n liikennekulttuurit.

Poliisikin kommentoi seuraavan päivän Valkeakosken Sanomissa, että ”Hatunnosto rekkakuskille”!

Terveisin Tilausliikenne Ilovuori Oy, Lasse Ilovuori, TJ